Archainių derminių struktūrų transformacija ir adaptacija naujose mikrotoninėse kompozicijose


Doktorantas: Vytautas Germanavičius
Darbo vadovai: prof. Rytis Mažulis, prof. dr. Rima Povilionienė
Katedra: Kompozicijos
Numatomas doktorantūros laikotarpis: 2018–2022

Anotacija

Vytautas Germanavičius

Vytautas Germanavičius

Pasaulio visuomenių muzikinis mąstymas yra tampriai susijęs su garso skambesio kultūra, ne tik priklausomybe nuo harmonijos ir tembrų, bet pirmiausia nuo garsinių sistemų atpažįstamumo, todėl šį naują tyrimą diktuoja kintanti XXI a. muzikos suvokimo aplinka – naujos garsų sistemos ir technologijos, lemiančios kitą požiūrį į garsą, garso tembrus, naujų garso derinimo sistemų paieškas.

Tyrimo objektas yra intervalinių santykių dermėse ypatumai, jų specifika, pasireiškianti lietuvių tradicinėje muzikoje, kurių identifikuoti modeliai ir sugeneruoti elementai būtų adaptuojami kuriant naujas muzikos komponavimo sistemas.

Analitinės literatūros lietuviškų dermių intervalikos klausimu nėra daug ir tai rodo planuojamo meninio tyrimo savalaikiškumą ir aktualumą: lietuviškų archajinių dermių tyrinėjimai buvo vykdyti ir aprašyti dar XIX a. Lietuvos ir užsienio muzikologų darbuose (Bartschas, Gisevius, Bourgault-Ducoudray, Rėza), XX a. lietuvių archajinių dermių intervaliką nagrinėjo prof. dr. Jadvyga Čiurlionytė, dr.  Genovaitė Četkauskaitė, prof. dr. Julius Juzeliūnas, apie dermių intervalikoje randamus nelygius tonų aukščius, bei jų neatitikimą lygios temperacijos sistemai, publikuota dr. R. Ambrazevičiaus naujausia mokslinė studija.

Pastaroji studija paskatino imtis naujo meninio tyrimo, lyginant dviejų derinimo sistemų – natūraliojo garsaeilio ir lygios garsų temperacijos (12-TET)  intervalų atstumus su archyvinių įrašų pavyzdžiais.

Keliami tyrimo klausimai, – ar lietuvių folkloro atlikimo tradicija atkartojo natūraliojo garsaeilio tonų skambesį bei derinimą?, ar dermių intervalikai būdingi mikrointervalai bei mikroinervaliniai sąskambiai? – tai klausimai patvirtinantys naują tyrimo kryptį ir problematiką.

Projektuojamas meninis tyrimas yra kiekybiškai ir kokybiškai naujas etapas šioje srityje, susijęs su archainių dermių tembrine rekonstrukcija, pasitelkiant kitas garso aukščių proporcijas, dermių intervalikos struktūrų transformacijas, muzikos komponavimo tendencijas ir aktualijas, praplečiančias kūrybinių priemonių realizavimo skalę XXI a. muzikos kompozicinėje panoramoje, kurios pagrindas – archajinių dermių intervalinės struktūros.